De wens om de N33 te verbreden komt voort uit de politieke ambitie om de
Eemsdelta-regio te versterken. Hierbij zijn de wensen van de Damsters en de
damsterbedrijven compleet genegeerd. De huidige problemen qua bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de N33 zijn beperkt. Er is dus geen enkele reden om de
huidige damsterafslag te verwijderen. De bedrijven aan de Woldweg en Fivelpoort zijn dankzij de afslag goed bereikbaar voor vrachtverkeer. Dit zorgt voor een gunstige doorstroming.
Teken de petitie
Het verbreden van de N33 (Lees: afknippen van Appingedam) is niet
alleen onnodig maar leidt juist tot onbereikbaarheid. De gemeente Appingedam geeft
in het bestemmingsplan duidelijk aan dat de Woldweg en
Farmsumerweg belangrijke ontsluitingsroutes zijn. Deze wegen ontsluiten de verschillende bedrijvengebieden en daarnaast ook de woongebieden en
het centrumgebied in Appingedam. Een vergelijking van de verschillende
tracéopties laat duidelijk zien dat Appingedam zeer negatieve gevolgen
ondervindt met betrekking tot de ontsluiting zodra de directe verbinding met
de Woldweg wegvalt. De gemeente
Appingedam erkent dit en is daarom groot voorstander van het behoudt van de
huidige afslag.
Animatie

Bronnen:
Commissie voor de milieueffectrapportage. (2018). Verkenning 1e fase
MER Verdubbeling N33 Zuidbroek - Appingedam. Opgehaald van
https://www.n33midden.nl/ (pagina 1)
Gemeente Appingedam. (2013). Toelichting. Opgehaald van http://www.ruimtelijkeplannen.nl:
http://www.ruimtelijkeplannen.nl/ (paragraaf 5.15 Verkeer)
Peerdeman, M. V., Bekink, J., & Heeres, N. (2018). Verkenning/1e
fase MER Verdubbeling N33 Zuidbroek - Appingedam MER-aanvulling. Opgehaald van
https://www.commissiemer.nl/ (pagina 40)
Provincie Groningen; Ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat.
(2018). Onderbouwing keuze voorgenomen voorkeursalternatief. (pagina 8)